mandag den 23. januar 2012

Træningsfif i dagligdagen

Vi går med hunden hver dag, og man kan ikke ligefrem sige at det er en stimulering at den bare får lov at traske afsted 3 gange om dagen.
Jeg gør istedet det at jeg indsætter træning ind over vores daglige ture, og det bevirker at Vanilla er mere opmærksom på mig, samt at det forbedrer hendes lydighed.

Det er egentligt ganske enkelt at implementere på sine ture.
Jeg har et par stykker jeg bruger, og selv om de grundlæggende kan være det samme, er de forskellige i forhold til når øvelsen fortsætter.

Jeg synes der for at jeg vil dele hvad jeg laver med Vanilla, til stor glæde for os begge, for gåture KAN godt blive kedelige for mig også;O) Mine kommandoer er part engelske, men jeg er sikker på i kender dem på dansk :O)



Når jeg er ude, og skal sætte Vanilla fri, gør jeg følgende:

Øvelse 1

Først sit
Derpå stay
Jeg går væk fra hende,vender mig rundt, kigger på hende, siger Her
(vær opmærksom på, at er din hund ikke trænet til dette, så start med KORT afstand)
Hun løber hen, og sætter sig foran mine fødder
Øvelse slutter med ros, hvor hun SKAL holde sig hvor hun er, så hun ikke automatisk løber fri når rosen er givet.
Først når jeg siger fri, må hun gå væk

Denne øvelse kan man arbejde videre med i en del variationer.
Jeg skriver et par af dem jeg laver, og så kan i ellers selv bruge jeres fantasi

Øvelse 2

Først sit
derpå siger jeg stay, og klikker hende ud af snoren
Jeg går rundt om hende, og hun skal sidde i samme position hele vejen.
HUSK lille cirkel, der øges, som hunden forstår øvelsen bedre
Det er muligt du her oplever hunden går med rundt, og så kan i gå tilbage til øvelse 1, og øve det igen.

Øvelse 3

Først sit
Derpå stay
Gå væk fra hunden og brug din fantasi ved at lade som om du fx smider noget ud eller andet, og derefter vender du tilbage til den
Den skal blive siddende under hele forløbet.

Den kan laves seperat, eller som efterfølger på øvelse 2
Fx går du rundt om hunden, FORTSÆTTER og vender derpå rundt.
Her kan du vælge enten at stoppe foran hunden, eller også tage en runde til rundt om den igen:)

Disse 3 øvelser kan man lave uafhøngigt af hinanden, og du kan lave den når som helst, dog husk ikke at terpe den til døde, så taber hunden fokus.


HUSK
Alle hunde er forskellige, og måske er dette ikke den fremgangsmåde JERES hund, og kast jer ikke ud i noget, hvor i er usikre
Jeg udveksler ideer med hundetrænere, og autodidakte hundeejere, som jeg kan se har trænet deres hund godt, men også i samarbejde med en træner

Når det kommer til belønning, så har folk forskellige systemer. Jeg selv kombinerer godbidder i form af små kiks, med en maaaaaasse ros, og nogle gange kun ros alene
Afslutningsvis så er dette kun et lille udbud af , hvad man kan lave på en gåtur

Husk træning skal være sjovt for både hunden og ejeren:O)

Billedet er fra vores træning på en naturlegeplads

Ingen kommentarer:

Send en kommentar