søndag den 15. januar 2012

Naturlegeplads.... en perfekt sted at træne

Vejret var jo heeelt fantastisk igår, og eftersom min gode veninde og omvandrende hundetrænerleksikon pt er oppe og besøge mig, ville det være dumt ikke at udnytte det bare en lillebitte smule ;O)

Afsted det gik, mod en naturlegeplads der ligger små 15 min gågang fra min bopæl... Det smarte er at så kan hundene krudte af inden man når dertil, og det er nemmere at få dem i fokus

Nu er vanilla primært trænet i det basale såsom indkald,sit mv, og jeg syntes det var på tide hun fik lidt mere aktivering, men som alle andre er jeg hunderæd(høhø) for at gøre tingene forkert, og ud over det, er det kæmpebonus at træne med en der også har hund med, da træning alene ofte ryger langt væk når der så kommer en hund...... på den måde kan hun lære at fokusere, på trods af larm og andet i omgivelserne

Til at starte med så jeg efter hvad veninden lavede, inden jeg selv begyndte. Det er ikke fordi jeg ikke selv kan tænke, men det er altid godt at få ideer, samt understøttet hvordan man gør det. Uanset hvor god man er, er det altid rart med lidt fif;O)

Første øvelse var derfor at gå imellem stubbe, da de øvellser jeg vile lave ikke måtte være svære, og på den måde tage modet fra Vanilla

Som i kan se på billedet gik det rigtig godt. Godbid og hun var min slave :P(anbefaler de ikke får morgenmad så de er sultne og har fokus på maden)

Dette gjorde vi et par gange, men vi lavede også under og over. Dette har jeg ikke på billede, men ser du bagi os, kan du se snore. De var i forskellige højder, og jeg lokkede hende til at hoppe over dem, og gå under dem. Kommandoen blev sagt i det hun gennemførte øvelsen

Det gik jo også strygende og vi gik tilbage til stolperne, og så fik veninden den her gode ide, da der er et rør på legepladsen også

Vi satte os i hver sin ende. Veninden havde Vanilla først så hun skulle komme til mig(moaarrr). Efter lidt tøven fløj hun igennem of fik ros i lange baner, og derpå gik vi tilbage til stolperne

Afslutningsvis ville jeg øve røret(gennem) igen,denne gang alene. Jeg tog en godbid og kylede den ind i røret mens jeg sagde gennem, løb ned i den anden ende og ud samtidigt kom Vanilla der fik ordet gennem igen samt en skøn godbid. dettte prøvede vi et par gange og det var bare succes som i kan se på billederne


her er hun på vej ind første gang uden nogen i den anden ende

som i kan se kom hun igennem:O) 


og tilbagevejen er også hjemme

Alt i alt var hun sååå dygtig og dejligt træt da hun kom hjem.. og det samme var hendes hundeven



Det eneste man skal huske er at øvelserne kun lavet et par gange og så får de lidt fri, derefter en ny øvelse og så fri igen og så kan man vende tilbage til den første øvelse:O) 
Det er ud fra, at hvis man laver samme øvelse hele tiden, kan hunden føle sig som en fiasko for den gør jo øvelsen så hvorfor skal den blive ved, og så tror den at den laver fejl, og så KOMMER der oftest fejl.

Indtil næste gang hundevenner hav en dejlig dag :O)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar