lørdag den 8. september 2012

Jagthunden Sif, En Amerikansk Staffordshire Terrier

Kan man bruge en amstaff til det? tænker folk sikkert
ja det kan man sagtens og jeg er så heldig at jeg kom i kontakt med en gennem siden Amstaff på Facebook
Han hedder Anders Bak og hans hund Sif er hans jagtpartner
De jager på privat grund og han har kun haft brugt amstaff som jagthunde, ingen andre racer
Her er det så at loven om mundkurv kunne ramme ham, hvis han ikke kunne jage på privatgrund



Jeg spurgte ham følgende:

hvordan er den at træne, i forhold til fx labrador?

hvordan træner i?

hvad jager i?

hvordan er den når den ikke bruges?

har du altid brugt amstaff som jagthund?

1)jeg valgte at bruge amstaff som jagthund da jeg forelsket mig i denne race da jeg så nogle hvalpe af dem og måtte eje sådan en. samme tid ville jeg gerne have en jagthund ja jeg selv går på jagt og tænkte at man måtte da kunne bruge sådan en til jagt også og begyndte så at træne. og da jeg så fandt ud af at de blev avlet til nettop "jagt" blev det endnu bedre.

2) jeg er kun haft amstaff så jeg kan ikke sammenligne med så mange andre men jeg har gået til træning med min far og hans kleiner münsterländer han hund og min er lige gamle med en dag til forskel men de kan stor set de samme ting ihverfald de grundliggende men da de brug til forskellige jagter ses det ikke så meget mere med jeg syntes den er utrolig let hund at arbejde med da den er meget loyal over for sin ejer er har jeg ikke oplevet at det er den type hund der bare løber efter et dyr og glemmer alt andet den stopper når fløjten lyder og kommer tilbage og når hun er ude og gå efter spor går hun aldrig mere en 25-30 m foran mig og stopper hvis hun ikke kan se mig. også ligger det jo i denne race ar jage og støve op men da folk har brugt dem til kamphunde taler man jo kun om de negative ting ved dem

3) når vi træner bruger vi positiv fortrækning ikke noget med en masse godbider eller noget kun ros og det fungere rigtig godt lige nu er vi i gang med at træne apportering i vand og det klare kun også godt, dog skal hun lige finde ud af at hun kun skal i vandet når hun bliver bedt om det.

4) primært bliver min hund brugt som støver/driver altså at hun skal "skubbe" vildtet frem mod jægrene, rejse dyr og lette fugle vi har en del hare og dem er hun rigtig god til løbe den i i røven og styre dem hen mod mig. og når fløjtet lyder stopper hun med det samme har aldrig prøvet at hun er fortsat efter dem.

5)når hun ikke bruges til jagt er hun lige som en helt alm familie hund dog går hun til anden træning når vi ikke træner jagt går hun til weight pull træning men ellers er hun lige som alm hunde af denne race altid gang i den og MEGET madglad.


1 kommentar:

  1. Hello friend: I've been visiting your blog and I found "great", with good data.

    I would like to share with you and your readers more interesting information about the American Staffordshire Terrier dog breed.

    I hope you like my space "Dogs and Cats" and leave me a comment if you fancy.

    Greetings from Spain

    SvarSlet